Medlemsprofilen Joakim Fagerholm
Frid i fastighetsbranschen
Joakim Fagerholm är stiftsingenjör vid Skara stift, det äldsta stiftet i Sverige, grundat år 1014 av Erik den helige, där han började för några år sedan.
Foto: Privat
◗ Född: 1965 ◗ Blev medlem: 2012 ◗ Karriär: Maskinreparatör, drifttekniker och lagsamordnare på Volvo, drifttekniker hos Kärnsjukhuset i Skövde, stiftsingenjör vid Skara stift. ◗ Familj: Fru, två döttrar och tre barnbarn ◗ Bor: Villa ◗ Fritidsintressen: Familjen, åka skidor
Joakim berättar om arbetsplatsen: – Det är som en arbetsplats vilken som helst, men man bör dela kyrkans värderingar. Men det var inte tekniker inom Skara stift som var hans mål, utan att läsa på maskinlinjen på Volvos industrigymnasium i Skövde och sedan jobba på Volvos motorfabrik i samma stad.
– Det var en eftertraktad och gedigen utbildning där man fick lite lön från första skoldagen. Utbildningen, som man kan kalla maskinreparatörsutbildning, bestod av verkstadsindustrins grunder såsom hur man mäter, filar, svarvar och svetsar. När skolan var slut hade vi garanterat jobb. Efter utbildningen började han på Volvo i Skövde, där han redan sommarjobbat. Det handlade om att skaffa ett jobb för att uppfylla andra drömmar.
– B18- och B20-motorer gjöts i fabriken, sedan började man importera lättmetalltoppar från Tyskland, som vi bearbetade.
Han blev kvar hos Volvo i 28 år, varav de första fem åren som maskinreparatör, för att sedan gå över och bli drifttekniker.
– Redan då började jag med vvs- och tryckluftsinstallationer. Det var mindre reparationer och tillsyn av alla tekniska system – var det läckor fick vi laga systemen. Vi skötte allt underhåll och det fanns både trädgårdsarbetare, snickare och elektriker, totalt cirka 50 personer. När Volvos driftorganisation så småningom såldes, tyckte Joakim att han ville pröva något nytt. – Volvoandan försvann mer eller mindre, så då var det inte riktigt lika roligt längre. Då passade jag på att söka mig till landstinget i Västra Götaland.
Det var ett stort steg att lämna tryggheten innanför grindarna på Volvo och övergå till att bli drifttekniker på ventilation vid Kärnsjukhuset i Skövde.
– Det var en en lite skrämmande värld för mig som nästan är uppväxt innanför grindarna på Volvo. Det är stor skillnad på exempelvis arbetsmiljön, på sjukhuset är det ju kliniskt rent och samtidigt fick vi anpassa vårt jobb till verksamheten. Men det var nog det bästa som kunde hända mig.
– Arbetet innebar nya uppgifter som att ta hand om brandlarmsystem och medicinska gaser. Samtidigt skiljde sig inte vvs-tekniken åt – pumprum och ventilationsutrymmen var ganska lika.
Hos Västfastigheter fick han genomgå en utbildning till fastighetstekniker under två år, liksom utbildning till diplomerad fastighetsingenjör. – Det var mycket bra – jag fick gå dimensioneringskurserna, vilket är nyttigt. Dessutom fick jag läsa till certifierad energikartläggare och certifiera mig.
Sedan några år är han alltså stiftsingenjör för stiftets fastigheter hos Svenska kyrkan i Skara. Det handlar bland annat om stiftets kursgård samt biskopens tjänstebostad.
Fritiden har i många år ägnats åt att åka runt i husbil. Längdskidor håller han fortfarande på med bland annat genom deltagande i Vasaloppet. – Vi bor så naturskönt högt upp på Billingen, så att vi nästan inte vill åka omkring i husbilen. Vi har milsvid utsikt, som vi jobbat för i många år och vi kan se ända bort till Mariestad och Vänern.