Luleå: Noggrant arbete bakom automationen i biltestanläggningen
Vid en föreläsning i Luleå pratade Johan Stenlund, vd för Leosol, om hur man löste den komplexa fastighetsautomationen i en biltesttestanläggning. Foto: Leosol
Vid Vallsberget i Piteå finns en biltestanläggning på 16 000 kvadratmeter som håller minusgrader året runt, avfuktas och styr utifrån bland annat bilavgaser i hallen.
TEXT: MARK KRETZ
LULEÅ. Vid en föreläsning i Luleå pratade Johan Stenlund, vd för Leosol, om hur man löste den komplexa fastighetsautomationen i denna testanläggning. Den halvtimmeslånga föreläsningen inledde Slussen.biz digitala mässa Digistyr som genomfördes i samarbete med Energi- och Miljötekniska Föreningen.
Bakgrunden var en totalentreprenad där Leoson hade ansvar för styr- och övervakningsinstallationerna, samt var samordnande för kyla, värme, sanitet, ventilation och el, dimensioneringar och driftavtal.
Enligt Johan Stenlund var kravet att man skulle kunna kyla hallen från -3 grader C till -12 grader C på 24 timmar, liksom att luftkvaliteten måste klaras. Ett kylbatteri på 180 kW effekt fanns för att kyla luften hårt till -15 grader C. I hallen måste man hålla ett övertryck, lagom för att inte få påfrysning på byggnadsskalet.
Mycket av arbetet byggde på på förhand beräknade värden.
– Vi gjorde en massa simuleringar för utsläpp från fordon, bland annat traktor, och simuleringar på energi- och effektbehoven, säger Johan Stenlund.
Man konstruerade flera driftfall: icke verksamhet (normal återluft), icke verksamhet (minimal luftmängd), normaldrift, nerkylning och uppvärmning.
Styrfunktionerna byggdes på plats, enligt Johan Stenlund. Prefabricerad styr var inte möjlig på ventilationen eftersom det var fyra kalla sidor och flöden.
I hallen mättes koldioxid, kolmonoxid och kvävedioxid.
– Vi försökte ventilera så lite som möjligt, eftersom allt vi ventilerade måste avfuktas. Vid olika driftfall kan vi avfukta hela eller delar av flödet.